
Surpriza sfârșitului de săptămână este modul cum IȘJ Cluj în mod despotic, haotic, în dezacord cu actele normative în vigoare și cu normele ce călăuzesc un stat democratic (transparență, egalitate de șanse, acces la informații de interes public etc) înțelege să-și desfășoare activitatea în postura de serviciu public deconcentrat al Ministerului Educației și Cercetării. Totuși, surprinzător este decizia „excepțională” a doamnei inspector general de a publica posturile vacante de director/director adjunct. Până în prezent această informație era CONFIDENȚIALĂ!
Totuși pentru a „rezolva” din pix, vă prezint modul „elaborat”, (ne)legal, (ne)transparent și care (nu)acordă șanse egale tuturor cadrelor didactice interesate, în care IȘJ Cluj a înțeles să rezolve problema detașărilor pentru ocuparea posturilor vacante de director și director adjunct în unitățile de învățămât din județul Cluj.
Dând dovadă de transparență decizională pe data de 22.08.2025 (vinerea în jurul prânzului), pe situl IȘJ Cluj a fost postată „Procedura Operatională privind numirea cadrelor didactice, în funcțiile vacante de director şi de director adjunct din unitățile de învăţământ preuniversitar, prin detaşare în interesul învățământului”, care este „operațională” de vineri până luni, deoarece „Cadrul didactic ce doreşte să ocupe, prin detaşare în interesul învățământului, o funcție vacantă de conducere (director/director adjunct) la o unitate de învățământ preuniversitar de stat din județul Cluj, va depune un formular de acord privind numirea în respectiva funcție de conducere şi un CV la inspectorul școlar pentru management. … Termen: conform calendarului de mobilitate, cel târziu până la data de 25 august 2025.” Deci, dacă au fost „harnici” ca doamna inspector șolar pentru management, se putea depune formularul și duminica la răsăritul soarelui la biroul dânsei, pentru ca era cu siguranță prezentă în instituție.
Procedura IȘJ Cluj, față de celelacte proceduri similare publicate pe sit-urile inspectoratelor din țară, care sunt revizuite an de an, este la ediția I „clocită” cică în iunie 2025 și lăsată la „dospit” până în 22.08.2025. Deci „a alergat” cu formularul doar cei care au primit informația „pe surse”.
Cum IȘJ Cluj dă dovadă de (ne)transparență, nu știm dacă „academica” procedură a fost aprobată de consiliul de administrație, pentru că, „tranparent” cum e acest inspentoratul, nu a mai publicat hotărâri ale consiliului de administrație din 04.03,2022, iar procedura nu are număr de înregistrare. Atâta transparență dovedește inspectoratul școlar că, dacă citiți (că să studiați n-aveți ce) procedura, la capitolul 3 punctul 8 din tabel, directorilor/ directorilor adjucți în funcție nu trebuie să li se difuzeze această procedură, pentru că lipsește semnătura din rubrica aferentă, Păi ce să le difuzezi dacă doamna inspector pentru managementul a făcut doar două exemplare și nici n-a prevăzut modalitatea în care se aduce la cunoștința celor interesați procedura. Nici aviz de legalitate nu are, pentru că inspectoratul nu-l bagă pe jurist în seamă, așa cum prevede legea. De fapt în înțelepciunea sa, doamna inspector școlar pentru management, nici nu i-a facut rubrică, așa că să și fii vrut să se bage în seamă domnul jurist n-avea spațiu. Nu a fost neglijat de tot, domnul jurist, pentru că va elabora deciziile de numire în funcțiile de director/director adjunct pe care le poate și aviza.
Dacă sunteți de pe oriunde și vreți să ocupați astfel de funcții, haidați la Cluj că-i mai lesne decât prevede legea. Pentru IȘJ Cluj nu trebuie decât să fiți titular și să fii fost „cuminți” la școală, că doamna inspector pentru management nu cere, cum prevede legea, nici o anumită vechime în profesie, nici cazier (de unde să-l fii scos în weekend) nici condiții suplimentare pentru directorii din învățământ special, confesional sau pentru minorități. Iar dacă ești bolnav cu capul … nu–i bai, nu trebuie nici o hârtie de la medic.
Vă citez, din procedura „Dorel”: „Până la data de 20.08.2025, la Registratura Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj (I.Ş.J. Cluj), pe adresa de e-mail contact@isjcj.ro, se va trimite o copie, certificată conform cu originalul, după decizia numire în funcţiile de conducere, director/director adjunct, dată de persoana juridică finanțatoare, pentru anul şcolar 2025-2026, pentru unitățile de învățământ preuniversitar particular pentru care se aplică prevederile art. 191, alineatul (6), lit. a). (din legea Mureșan, probabil- n.a) Sper că cei în cauză au abonament la MAȘINA TIMPULUI.
Per ansamblu, această procedură face dovada unei incompetențe crase a doamnei inspector care a întocmit-o, precum și intenția de a „masca”, printr-o procedură chipurile legală, numirea în funcții de director/director adjunct a celor care sunt umili, cunosc și se pricep să ia poziția „ghiocelul”, pentru că nu contează competența, ci „jocul de gleznă” (cum bine zicea un contemporan în viță).
Decât să se emită vineri o procedură cu termen de implementare luni, mai bine, doamnă inspector general, ca să elimine suspiciunile cauzate de o asemenea situație, cum că probabil până ajung formularele la doamna inspector pentru management, deciziile de numire ajung în instituțiile vizate, mai bine ar fi organizat o ședință wudu, cu aparatul ăla minune de scanare a palmelor pentru orientare în carieră (și ar avea și amprentele la dosar) și cu siguranță directorii numiți vor avea mai multă legimitate, decât circul ăsta legiferat de „vulpița” procedură.