
ŞAPTE ani au trecut de când Primăria Cluj Napoca a demarat proiectul Centurii metropolitane. Au început realizarea studiilor în 2017 şi le-au finalizat în CINCI ANI, iar apoi au mai avut nevoie de alţi doi ani de la momentul lansărtii licitaţiei şi până la adjudecarea ei.
„Este neverosimil felul în care administrația clujeană în frunte cu primarul Emil Boc se chinuie, realmente, să „implementeze” acest proiect: studiu de fezabilitate gestionat din 2017 care trebuia să fie gata în 12 luni dar a durat 4 ani, la prima licitație pornită în februarie 2023 n-a participat nimeni și a fost anulată în mai, iar la a doua au avut nevoie de 5 luni ca să descalifice unica ofertă, deși puteau face asta în 3-4 săptămâni”, atrăgea atenţia Asociaţia Pro Infrastructura.
Într-un final, primarul Emil Boc a anunţat că va fi semnat contractul pentru demararea lucrărilor în luna mai.
”În urma publicării in Monitorul Oficial a actualizării indicatorilor tehnico – economici, în luna mai vom publica contractul și pentru tronsonul II a Centurii Metropolitane”, a declarat edilul Emil Boc, la ZIUA LIVE.
Câştigătorul licitaţiei este firma DIMEX2000, aceeaşi care fusese descalificată la precedenta licitaţie.
De altfel, Asociaţia Pro Infrastructura semnala din nou că proiectul Centurii ar putea fi o pălărie prea mare pentru DIMEX.
La prima vedere, vestea e îmbucurătoare. Dar, la o analiză mai atentă, avem mai multe motive serioase de îngrijorare: (in)capacitatea antreprenorului Dimex (1), riscul de pierdere a fondurilor europene (2) și costurile neeligibile enorme care trebuie plătite de stat (3). Să le luăm pe rând.
1. Din păcate, Dimex este o dezamăgire pe mini-lotul drumului expres de 5 kilometri de la Tureni, conexiunea dintre Autostrada A3 și DN1. Promisiuni optimiste, inaugurare în decembrie 2024, termen contractual (februarie 2025) depășit cu luni bune. Sperăm ca tranzitarea Turdei să devină istorie în mai-iunie. Dar nu pariem pe asta.
Dacă asta este “performanța” Dimex pe un ciot cu dificultate medie, avem mari dubii că pot duce la bun sfârșit, într-un termen rezonabil, un proiect de vreo 10 ori mai complex tehnic, birocratic și financiar. Greu de crezut că bistrițenii vor avea puterea financiară să ducă șantierul la final în condițiile în care…
O problomeă şi mai mare este FINANŢAREA. Pentru că organizarea unei licitaţii pare a fi prea complicat pentru administraţia Boc, proiectul ar putea rămâne fără finanţări externe.
2. România riscă să plătească toate costurile din buzunar. De ce? Fiindcă administrația Boc nu e în stare să facă o licitație corectă cap-coadă. Centura a fost scoasă la licitație prima dată cu un preț mult subevaluat și nu a atras niciun constructor. În a doua rundă tot Dimex (cu Con-A) a depus singura ofertă, declarată inadmisibilă de primărie după vreo 4 luni de cugetări intense.
În timpul celei de-a treia încercări, actuala, primăria a crescut valoarea estimată cu 15% DUPĂ ce ofertele (singura de fapt, Dimex) au fost depuse. Deși legală, această manevră administrativă nu este acceptată de Comisia Europeană deoarece denaturează concurența.
Și pe bună dreptate. Nu poți schimba regulile în timpul jocului. Foarte probabil, un cost cu 15% mai mare ar fi atras și alți competitori. Așa, a fost unul singur care, coincidență, are o ofertă cu… 15% peste valoarea estimată inițial.
Se repetă așadar șablonul de la metroul ușor clujean. Altă coincidență, unde aceeași primărie a mărit costul estimat tot în timpul licitației, iar Comisia Europeană a retras finanțarea din PNRR.
Prin urmare, ar fi catastrofal ca România să piardă toți banii europeni disponibili atât la metrou cât și la centură, pe PNRR, Programul Transport și chiar pe următorul exercițiu financiar UE post-2030 din cauza procedurilor de achiziție viciate. Alternativa? Bani doar din bugetul de stat. O himeră.
Ca să evităm pierderea fondurilor europene, o posibilă soluție, care acum pare tardivă, ar fi fost anularea licitației și relansarea ei la preț +15% din capul locului, în speranța că așa vor veni și constructori (mai) puternici. Dar o triplă anulare nu dă bine la CV pentru domnul Boc.
3. Că tot veni vorba: statul oricum trebuie să plătească, 100%, toate costurile neeligibile. Din care mare parte sunt exproprierile care se ridică la vreo 200 de milioane de euro pe grila notarială, în realitate suma finală obținută în instanță de proprietari fiind probabil semnificativ mai mare, având în vedere scorurile de pe piața imobiliară locală.
Între timp, Guvernul a aprobat în şedinţa din 9 aprilie proiectul centurii metropolitane a Clujului şi a şi promis că va asigura finanţarea.
”Ambele etape ale acestui proiect de investiții sunt estimate la 9,3 miliarde de lei, după reaprobarea indicatorilor tehnico-economici care au ținut cont de evoluția costurilor materialelor de construcții. Lungimea totală este de 42 km, iar termenul de execuție patru ani. Acest proiect de infrastructură rutieră este finanțat din fonduri europene, dar și de la bugetul de stat și va avea, evident, o contribuție substanțială, de asemenea, la tot ce înseamnă viața economică și socială în acea regiune”, a declarat Constantin.
În acest moment, tornsonul I al centurii, respectiv lărigrea DN1 la șase benzi pe 2 kilometri este în proces de execuție, iar pentru cea mai importantă parte a acestui proiect, tronsonul doi, se așteaptă adjudecarea licitației. După două încercări eșuate, la cea de-a treia licitație a fost depusă o singură ofertă, a celor de la DIMEX 2000 care vor trebui să finalizeze lucrările în patru ani.
Finanțarea proiectului va fi făcută din fonduri nerambursabile din cadrul Programului de Transport 2021-2027, și de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor.