In vizor

Sunt șanse minime să se reia circulația trenurilor pe ruta Cluj-Oradea în 2026. Finanțarea PNRR, în pericol

Asociația Pro Infrastructura vine cu vești deloc îmbucurătoare cu privire la proiectul de modernizare a căii ferate Cluj-Oradea. Șansele ca circulația trenurilor să se reia la sfârșitul anului 2026 sunt extrem de mici, de aici și riscul real de a pierde din finanțarea PNRR.

„Chiar dacă între Poieni și Cluj ne așteptăm să se reia circulația în prima parte a anului 2026, inițial cu tracțiune diesel, pe restul loturilor doar cu mult optimism putem visa la trafic pe toate firele la sfârșit de 2026. Unele au fost semnate mult mai târziu (Caransebeș-Lugoj), altele prezintă lucrări sub trafic care necesită o abordare secvențială. Deci riscul să se piardă (din) finanțarea PNRR este foarte mare”, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

În ciuda acestei stuații, contructorii ar trebui să înceapă lucrurările la turație maximă.

„Dacă în cazul Brașov-Sighișoara mare parte din întârziere a fost cauzată de proiectul tehnic extrem de slab predat antreprenorului, sperăm că responsabilii CFR SA și-au învățat lecția. Pe Cluj-Oradea și Arad-Timișoara-Caransebeș ar trebui să vedem în curând motoarele turate pe toate loturile. Cum constructorii au avut o perioadă de proiectare, cele mai multe probleme au fost prinse incipient”, au mai menționat cei de la API.

Însă cea mai mare problemă pare să vină tot de la guvernanți care continuă să subfinanțeze sectorul feroviar, ba chiar se discută despre reducerea fondurilor din PNRR.

„Așa cum ne-am obișnuit cu dezinteresul de decenii al politicului, deși se discută mult despre investiții, și 2025 va fi un an prost la capitolul mentenanță curentă, tot cu un buget extrem de subdimensionat. În liniștea asurzitoare a decidenților direcți, auzim alte voci din guvern care vor să taie din fondurile PNRR aferente feroviarului. Nu că această schemă ar fi o premieră…”, este conluzia subră a API.

Pasajul de la Tăietura Turcului, în aer

Autorizația de construcție pentru Magistrala CFR 300 Cluj Napoca-Oradea-Frontieră Ungaria, a fost emisă în ianuarie 2024 de Ministerul Transporturilor, însă nu cuprindea și pasajul de la Tăietura Turcului.

La acea vreme, viceprimarul Dan Tarcea declara că pasajul va face obiectul unei alte autorizații de construcție, după finalizarea exproprierilor.

Potrivit informațiilor prezentate de instanews.ro, reprezentanții CFR au declarat că lucrările la pasaj ar trebui să înceapă în luna martie, iar acestea se vor prelungi puțin peste limita anului 2026, astfel încât să nu se piardă mulți bani din PNRR.

Rămâne de văzut însă dacă aceste termene se vor respecta și câți bani va trebui să suporte Ministerul Transporturilor din fonduri proprii deoarece orizontul de timp 2026 cuprins în PNRR va fi cu siguranță depășit.