
Pădurea Făget dispare câte puțin cu fiecare nou proiect imobiliar aprobat de Primăria Cluj-Napoca. Ca să nu mai zicem că și proiectele de infrastructură, cum ar fi centura, tot prin pădure trebuie să treacă.
O plimbăre făcută de cicliștii de la Cicloturism Napoca arată cum pădurea se predă în fața vilelor și duplexurilor celor cu suficienți bani ca să se bucure de o locuință în buza Făgetului.
„Pădurea Făget este sub asediu urbanistic in ultimii 35 de ani , construindu-se, cu complicitatea Primariei, vile si blocuri pana la liziera si apoi si prin mai toate poienele si chiar in plina padure, si preconizandu-se si sa fie sectionata de o sosea asa-zis „de centura” pe motivul ca e mai ieftin prin padure decat sa fie tunele mai lungi sau sa fie ocolita”, atrag atenție activiștii de mediu.
Din păcate pentru Făget, dar și pentru clujeni, doar o parte a pădurii are statut de arie naturala protejata ca Sit Natura 2000. Este evident că această suprafață ar trebui exinsă, dar autoritățile au refuzat mereu. Sunt alte interese și alte planuri pentru Făget, nicidecum să fie păstrată drept un parc natural, că oricum cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur, este deficitar la acest capitol.
Casele și chiar blocurile s-au extins cât de mult au putut, „mușcând” puțin, câte puțin din pădure. Este noaptea minții cu Primăria a dat autorizații de construire pentru asemenea proiecte imobiliare, o crimă din punct de vedere urbanistic.
Concluzia activiștilor e o realitate tristă a modului în care rechinii imobiliari, în cârdășie cu Primăria, se extind în pădure an de an: „ Clujul înaintează ca o metastază spre pădure…”
Centura care va „traversa” pădurea
Dacă tot contribuie decisiv la dispariția treptată a Făgetului, Primăria Cluj-Napoca s-a gândit să-i dea o lovitură decisivă. Proiectul viitoarei centuri metropolitane străbate pădurea și asta din considerente economice. E mai iefitin decât să facă un tunel.
„Orice fel de tunel suplimentar aduce niște costuri uriașe. Pe lungimea centurii metropolitane avem prevăzute panouri fonoabsorbante, pe de altă parte, această centură metropolitană are piste pentru bicicliști cu 2 sensuri de circulație. Clujul este înconjurat de păduri și nu există alte variante suplimentare pe unde să putem duce această centură metropolitană ca să nu fie afectați arborii”, a fost declarația viceprimarului Tarcea.
Centura de ocolire, așa cum e și numele, ar fi trebuit să ocolească municipiul, nu să fie făcută prin Făget, care e foarte aproape de zonele locuite.
Activiștii de mediu au organizat acțiuni de protest prin care cer să fie modificat proiectul centurii, însă participarea a fost extrem de slabă. Fie pentru că proiectul centurii este departe de a fi implementat, fie pentru că cei mai mulți nu știu cum vor fi afectați. Dacă se vor revolta abia după ce buldozerele vor începe să doboare copacii, o să fie prea târziu ca să mai salveze Făgetul.