
Compania Grandemar din Cluj a avut o luna septembrie plina de roade, castigand de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) contracte de jumatate de milion de euro doar in luna septembrie pentru achizitii de criblura. O sa ziceti ca nu e suma mare, dar per ansamblu, Grandemar e abonata la CNAIR pe aceste achizitii in ultimii ani. Si nu musai suma e importanta in discutia aceasta.
Grandemar este o companie specializată în extracția pietrei pentru construcții din Cluj-Napoca.
Compania Grandemar are sediul administrativ în Cluj-Napoca, iar activitatea de producție se desfășoară în trei cariere mari din județul Cluj (Poieni, Bologa și Morlaca), două cariere de mică întindere și capacitate (Valea Lungii și Bologa-Hent) și cariera Moigrad din județul Sălaj. Printre produsele companiei se numără: nisip de concasaj, cribluri asfaltice și piatră brută.
„Problema” e actionariatul. O combinatie stranie de olandezi cu maghiari, cu o istorie veche si prafuita de preluare a actiunilor de la APAPS plus contracte de concesiune castigate dubios la carierele din Poieni acum aproape 20 de ani.
Compania Grandemar a fost înființată în anul 1991 prin reorganizarea fostei întreprinderi de stat I.P.I.C.-C.F. Cluj, cu principal domeniu de activitate extracția, producerea și comercializarea agregatelor de carieră. Principalul acționar al companiei este Bloem International BV din Olanda, care deține 50,8% din acțiuni, grupul Bloem fiind o afacere a unei familii olandeze care mai cuprinde companii din domeniul utilajelor, echipamentelor și transportului.
Ascensiunea Grandemar este plina de scandaluri de-a lungul ultimilor 25 de ani:
- in 2001, un deputat clujean cerea Ministrului Privatizarii explicatii pentru concedierile in masa facute de Grandemar dupa preluare, precum si pentru neplata obligatiilor fata de stat.
Pe de alta parte, desi Grandemar SA a intrat in asociere prin participatiune, prin manevre dubioase, cu Primaria Poeni pentru exploatarea perimetrului Morlaca, din 2004, anul semnarii contractului, nu a iesit pe portile carierei nici o tona de pietris. Cu toate acestea, ANRM nu a retras licenta Grandemar SA, asa cum prevede legea.
Terenul se afla in posesia Consiliului Local al comunei Poeni, iar pentru a fi instrainat legal era necesara organizarea unei licitatii.
Licitatia organizata de primaria localitatii in vederea concesionarii terenului s-a dovedit a fi o simpla manevra pentru a favoriza Grandemar SA.
Punctajul pentru selectarea castigatorului asa-zisei licitatii a fost un soi de colaborare intre departamentul juridic al Grandemar SA si CL Poeni. Autoritatile locale au motivat faptul ca Grandemar SA a fost desemnat castigatorul licitatiei pentru ca avea, in primul rand, licenta de exploatare pe cariera Morlaca. Dar si ceilalti participanti la licitatie aveau avizele necesare si licente.
In 2005, spiritele s-au agitat si chiar a izbucnit un scandal privind favorizarea Grandemar. Pentru a drege busuiocul, CL Poeni a dat o hotarare prin care o anula pe cea privind organizarea licitatiei si a decis ca terenul va fi concesionat pe o perioada de 49 de ani printr-un contract de asociere prin participatiune cu Grandemar SA. Adica o porcarie si mai mare.
Un alt biznis lucrativ a fost autostrada falimentara facuta de americanii de la Bechtel.
In 2022, Garda Forestieră Cluj a fost acuzată că face ”cadouri” societății Grandemar, care așa poate exploata mai rapid cariera de piatră de la Morlaca.
Realizatorul TVR Cluj, Dan Păvăloiu, atrage atenția că firma a primit dreptul de a defrișa 1,5 hectare, dar suprafața a fost împărțită în două, pentru ca avizul să se dea de la Cluj, nu de la București.
Dar cea mai mare problema in acest an este ca Grandemar a limitat la maximum furnizarea de piatra catre constructorii romani, directionand majoritatea productiei catre firme maghiare sau firme romanesti conduse de maghiari.
Un om de afaceri cu CV important in constructia de drumuri ne-a relatat ca, desi a pus pe masa garantii financiare consistente, de milioane de euro, basca faptul ca ar fi fost dispus sa plateasca in avans cantitati importante, a fost pasat de Carmen Ionescu, actualul CEO al Grandemar, fosta contabila a firmei comuniste I.P.I.C.-C.F. , romanca ce a ajuns mare imparateasa peste treburile firmei, in fapt, sluga ascultatoare a maghiarilor care detin o parte importanta din firma.
In contextul actual in care tara geme de santiere (autostrazi, refacere cai ferate), Grandemar nu joaca cu Romania.