In vizor

Cand va fi gata Centura de Sud? Candva sau niciodata. Un santier lasat in plata Domnului, casti de protectie uitate pe camp si trafalete parasite

După ce comuna Floresti a ajuns la peste 30 de mii de locuitori, traficul intre cea mai mare comuna din Romania si Cluj a devenit un cosmar. Mai ales dimineata cand lumea pleaca la serviciu si la scoala si dupa-amiaza, cand oamenii se intorc acasa. 

Drumul national pe portiunea Floresti-Cluj-Napoca se tranforma atunci intr-un furnicar de masini, in care soferii circula bara la bara. 60.000 de autoturisme traverseaza zilnic acest drum. 

Chiar si acum, in plina perioada de concedii, la inceput de august si înca departe de orele de varf, Drumul National 1 era deja supraaglomerat.
Florestenii asteapta de mai multi ani din partea primariei realizarea unei centuri intre comuna urbanizata și municipiul resedinta de judet, aflat la cativa kilometri.

O centură de ocolire care sa lege Florestiul de Cluj este promisa de administratia comunei de foarte mult timp. 

Inca din primul mandat al actualului primar, câștigat în 2012, acesta a promis in mai multe randuri ca va face in cel mai scurt timp acest drum. 

In 2014, primaria a finalizat proiectul tehnic si parea ca lucrurile au intrat in linie dreapta în ceea ce priveste constructia centurii. Drumul  urma să aiba in total 4,5 km – inclusiv cele doua bretele de legatura cu Metro și centrul comercial Vivo. 

A urmat apoi gasirea sursei de finantare si Primaria Floresti a achizitionat o linie de credit de 47 de milioane de lei pentru aceasta lucrare si pentru alte investitii. Costul centurii a fost estimat la circa 7 milioane de euro, adica peste 32 de milioane de lei.

In 2016, chiar in campania electorala pentru alegerile locale, Primaria a semnat contractul de executie a centurii cu firma Diferit iar termenul de realizare trebuia sa fie de 6  luni. Compania Diferit a oferit cel mai mic pret: 28.400.447,67 lei cu TVA inclus. 

Datele tehnice ale  proiectului suna astfel: carosabil de 2 x 3,5 metri , trotuare de 1,5 metri plus pista de biciclete, doua poduri, 11 podete doua sensuri giratorii si 3 intersectii. 

Pentru a vedea exact cat s-a lucrat pana acum pe centura și cum arată șantierul la doi ani de la semnarea contractului, NCN a parcurs intregul traseu al centurii. (vezi VIDEO)

Indicatorul „drum in lucru” ne intampina la km 0 al centurii pe strada Tautiului din Floresti. 

Ceea ce urmeaza pe traseu este dezolant. Un drum de piatra si pamant, gropi adanci si bolovani uriasi, aproape pe toata lungimea arterei pe care ar fi trebuit sa fie de mult timp asfalt. 

Cu toate acestea, oamenii care locuiesc in zona sunt nevoiti să se aventureze zilnic pe acest drum.

Si in zona continua sa se dea in folosinta apartamente si case, iar viitorii locatari vor fi nevoiti sa circule în aceleasi conditii precare. 

Pe tot drumul pană desupra complexului Vivo nu am intalnit niciun utilaj. 

Mult mai incolo am gasit niste lucrari de stabilizare a versantului cu piloni de beton,  incepute de mai mult timp, dar pe santier – niciun muncitor. 

Culmea este ca a doua zi si aceste utilaje parasite au fost ridicate de o firma specializata de transport. 

Muncitorii intrebati de noi unde duc utilajele de forare, ne-au raspuns ca au primit dispozitie de la firma constructoare sa mute utilajele intr-un alt loc. 

Am mers mai departe si am ajuns la intersectia centurii cu una din cele doua bretele pe care se puteau vedea niste lucrari proaspete de plombare. 

De aseamenea, primaria a promis ca va asfalta in perioada urmatoare si celelalte doua strazi de pe traseul centurii: Razoare si  Crizantemelor.

Am fost si la Primaria Floresti sa aflam din ce cauze s-a blocat realizarea proiectului, dar nimeni nu a fost de gasit. 

Surse de acolo vorbesc de faptul că firma constructoare nu ar mai vrea să continue lucrarile in baza contractului semnat in 2016 si ar dori o suplimentare a valorii acestuia cu circa 25%. 

Aceasta este o practica des uzitata de firmele de conctructii:  ofera un pret  mic ca sa castige licitatia, dupa care incearca sa suplimenteze suma prin acte aditionale. 

Un alt motiv invocat de constructor pentru ritmul lent al lucrarilor ar fi faptul că nu i-a fost pus la dipozitie intregul aliniament al centurii. 

Insa sursele noastre din primaria Floresti spun ca peste 85% din traseul predat constructorului  este liber de sarcini si se poate lucra pe el.

În aceste conditii, ce alternativă au soferii care circula zilnic pe ruta Floresti Cluj? Priviti fotografia de mai jos si va lamuriti.

Un fost drum agricol ce a fost asfaltat in Nordul Florestiului. 

Acesta este insa departe de ceea ce ar trebui sa fie un drum de centura. Extrem de ingust, unde pe multe porțiuni nu incap sa treaca doua masini in acelasi timp din sensuri diferite de mers si unde exista un risc permanent de accidente.

Așa cum se prezinta astazi lucrurile, florestenii si clujenii care circula zilnic intre cele doua localitati vor mai avea de asteptat mult  si bine pana vor avea o sosea de centura moderna.  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *