Din oras

REPORTAJ VIDEO Cu camera ascunsă la vânătoare de ITP pentru o mașină fără frâne. Chiar dacă de săptămâna asta s-au pus camere la toate stațiile ITP, patronii service-urilor clujene nu se sfiesc să ”te rezolve”, dacă prețul e pe măsură

Reporterii NCN au mers cu camera ascunsă prin service-urile din Cluj, ca să obțină un ITP pentru o mașină cu probleme la sistemul de frânare. În ciuda faptului că s-au introdus camere de luat vederi, patronii sau angajații nu se sfiesc să „te rezolve”, dacă prețul e pe măsură.

Angajat service: Haideți la ora 3.30 să fiți aici.

Reporter: Si cât mă costă?

Angajat service: 100 de lei este ITP=ul.

Reporter: 100. Și dacă e cumva cu ABS-ul vreo problemă? O rezolvăm?

Angajat service: Rezolvăm noi.

Acesta este un crâmpei dintr-o conversație pe care reporterii NCN au filmat-o cu camera ascunsă joi dimineața într-unul din service-urile din Cluj-Napoca. Și nu este singura. Ceea ce veți vedea în materialul video de mai jos sunt imagini și conversații absolut șocante între patronii sau angajații service-urilor care, pentru bani, sunt dispuși să închidă ochii la orice problemă tehnică a masinii și sa elibereze o certificare ITP fara nici cea mai mica remușcare.

Începând de săptămâna aceasta, sistemul de înregistrare video pentru staţiile de ITP este obligatoriu. Unul dintre motivele pentru care guvernul a luat această decizie este legat de fraudele uriașe din service-urile românești, unde mașinile care în mod normal nu ar fi trecut inspecția tehnică, o făceau în schimbul unor șpăgi consistente. Teoretic, absența sistemului de supraveghere video atrage suspendarea activității stațiilor ITP, iar RAR-ul are posibilitatea tehnică să suspende în timp real autorizația, dacă se suspectează orice fel de fraudă.

Însă la Cluj-Napoca, monitorizarea video a service-urilor nu înseamnâ mare lucru. Orice problemă tehnică are un preț și totul ”se rezolvă”, așa cum aveam să aflăm chiar din gura celor care au obligația legală să verifice la sânge mașinile.

Am pornit dis de dimineață prin service-urile clujene, cu o mașină despre care le-am spus tehnicienilor că ar avea o probemă la sistemul de frânare ABS, dar, dacă ne ajută să trecem inspecția tehnică (ITP=ul), și noi ne vom revanșa.

Primul caz, un serivce din cartierul Mănăștur. Intrăm la recepție și suntem imediat trimiși în spate să discutăm cu cel care se ocupă de inspecții tehnice. 

În spate, la auzul problemei cu frânele, angajatul ne oferă pe loc soluția. 

Angajat service: Haideți la ora 3.30 să fiți aici.

Reporter: Si cât mă costă?

Angajat service: 100 de lei este ITP-ul.

Reporter: 100. Și dacă e cumva cu ABS-ul vreo problemă? O rezolvăm?

Angajat service: Rezolvăm noi.

Totul se rezolvă, după cum ne asigură angajatul. Prețul? Cât vrem noi, după spusele sale. Convinși că e doar o excepție de la regulă, am pornit către alte două service-uri, unde am încercat același lucru. Ce urmează nu mai are nevoie de niciun comentariu.

Reporter: Salut! Pentru un ITP. Când aș putea fac o programare?

Patron service: Când ați vrea să veniți?

Reporter: Cât mai repede, că-mi expiră săptămâna viitoare.

Patron service: Săptămâna viitoare…?

Reporter: Marți îmi expiră.

Patron service: O facem marți.

Reporter: O facem marți?

Patron service: Da.

Reporter: Problema e că la mine, pot să vă și arăt, lumina la ABS e aprinsă. Mă puteți ajuta cu asta?

Patron service: Cu asta vă ajut. Dar aveți xenoane?

Reporter: Da.

Patron service: Spălător de faruri. Omologate, așa-i?

Reporter: Da, da, da.

Patron service: Bine. Mi-o aduceți marți. Aveți folii și pe față sau nu?

Reporter: Nu. Doar pe spate. Dar am certificat din ăla la…

Patron service: Mi-o aduceți marți dimineața, după 9 jumate, și o lăsați aici în parcare.

Mai mult, patronul acestui service e dispus sa inchida ochii și la faptul că mașina nu trece testul de poluare.

Reporter: Și dacă, Doamne ferește, la noxe pică? O rezolvăm?

Patron service: O rezolvăm și pe asta. Ce e? Diesel, benzină?

Iar la service-ul următor, mecanicul e foarte conștient că lipsa frânelor e un pericol, însă cu toate acestea și el e dispus să ne rezolve.

Reporter: Deci să vin când nu e așa aglomerat?

Angajat service: Haideți mâine, după ora 1 și dacă e numai chiar problema aia, e OK. Din ce cauză vi se aprinde becul de ABS? N-ați fost la un mecanic?

Reporter: N-am fost. Asta e, că îmi expiră ITP=ul. Pe urmă îl rezolv eu, îl facem.

Angajat service: Neapărat mergeți și faceți-l că foarte probabil nu funcționează nici ABS-ul. Când o să aveți mai mare nevoie de el…

Din trei stații vizitate, în toate trei am găsit oameni dispusi sa ne rezolve problemele grave la sistemul de franare sau la noxe. Concluzia? Cu bani, la Cluj, totul se rezolvă.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *