În noiembrie 2014 lui Horia Șulea (foto), primarul comunei Florești, i-a străfulgerat prin cap o idee cu privire la cum va rezolva el problema traficului infernal de pe pe DN 1 și a anunțat-o pe Facebook și în ședință publică: benzi reversibile.
„Sunt dispus la efectuarea de cheltuieli pentru sistematizarea circulației. Primăria Florești este dispusă la implementarea totală a acestui sistem, care va duce la fluidizarea circulației pe segmentul aglomerat de pe DN1 / Avram Iancu. Avem întregul sprijin al IPJ Cluj Serviciul Rutier, dar, din păcate avem un sprijin timid din partea DRDP, administratorul drumului”, spunea Horia Șulea.
Dar de unde se fătase ideea?
„Ideea a apărut în urma unei discuţii cu domnul Liviu Neag (în foto cu Emil Boc), directorul Companiei de Transport Public. Vrem să introducem o bandă alternativă, ca în marile metropole. Concret, dimineaţa, între 06:30 şi 08:30, pe trei dintre cele patru benzi ale DN1 se va circula către Cluj-Napoca, iar după-amiaza, între 17:00 şi 19:30, se va circula pe trei benzi către Floreşti”.
Așa că Primăria Floreşti, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) şi Poliţia Rutieră au căzut chipurile (din vorbele lui Șulea) de acord să introducă pe DN1 / Avram Iancu, încă de acum aproape 4 ani, aşa-numita „bandă reversibilă”. Asta deși în spațiul public s-a mainifestat neîncrederea specialiștilor în trafic cu privire la acest proiect:
„Este o idee criminală. Va creşte, din păcate, numărul de accidente. Pe unica bandă de întoarcere vor fi cozi infernale, mai ales că autobuzele vor trebui să oprească în staţii. În plus, se va strangula traficul la schimbarea sensurilor”. (Sursa: Ziua de Cluj, 29 octombrie 2014)
Două luni mai târziu comuna Florești își lansa “strategia de dezvoltare” pentru perioada 2014 – 2020. Din această strategie aflam că benzile reversibile muriseră cu ocazia negocierilor dintre administrația comunală și Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj şi cu Poliţia Rutieră (da, cei care hipurile fuseseră inițial de acord ca să dea peste cap traficul pe un drum european), dar că ideile lui Șulea sunt moarte dar nu se predau. Proiectul a fost înlocuit cu cel al semafoarelor inteligente, de teama evenimentelor rutiere care ar fi putut avea loc. Cu toate acestea, în “strategie” citim ceea ce s-a aprobat în Consiliul local al comunei la capitolul „6.1.1. Direcția de dezvoltare infrastructura rutieră și de transport”: „Fluidizarea traficului auto în localitatea Florești, pe DN1 Avram Iancu, prin introducerea unui sistem de benzi reversibile”.
Dar de ce această readucere în memorie a acestei năstrușnicii care nu ar fi avut nici o șansă de implementare la o analiză de bun simț? Din cauză că politicienii în pană de idei, dar în preajma unui scrutin electoral, aruncă în spațiul public tot felul de idei. Șulea avea scuza apropierii alegerilor prezidențiale din 2015 și acelor locale și parlamentare din 2016 pentru a mai arunca niște preocupări plenare în spațiul de discuție al alegătorilor din Florești.
Probabil sub presiunea europarlamentarelor și prezidențialelor din 2019, vine și Boc să arunce în discuție o năstrușnicie similară pentru “rezolvarea” traficului din Cluj-Napoca. Și parcă văd că ideea benzilor reversibile sau a sensului unic de pe strada Moților i-a venit tot în urma unei “discuții” cu Liviu Neag.
Moților, pentru cei care nu știu, este strada aceea pe care fie se va prelungi banda dedicată pentru mijloacele de transport în comun, fie se va lărgi după ce abia ce s-au „dalat” și “bordurat” trotuarele, fie – asta este noua găselniță a primarului: se vor implementa benzi reversibile sau sens unic. Ca să înțelegeți mai bine, aglomerația de pe Moților vine ca urmare a traficului dinspre (și înspre) comuna Florești, pe axa DN 1 – Calea Florești – Moților. Deci DN1, pe care nu s-a putut implementa bandă reversibilă (că, deocamdată, până va fi gata „autostrada”, este unica cale de ieșire/intrare către/dinspre Oradea și e drum de categorie europeană, chipurile).
Ce se întâmplă cu traficul dedicat acestui drum european în orele în care comută Emil Boc sensul de deplasare, pe unde afliază acesta în cazul benzilor reversibile? Dar ce se întâmplă cu acest trafic dacă Moților devine sens unic? Îl redirecționează Boc către Zorilor și Grigorescu? Adică iar există Cluj-Napoca numai pe ulița sa principală în strategia înțeleptului său cârmaci (foto)?
Cel puțin așa ne comunică din spatele unui microfon prietenos Excelența Sa, Maestrul:
”Am primit două propuneri analizate de specialiști care vor intra în comisia de trafic și apoi supuse dezbaterii publice, cu privire la continuarea liniei dedicate de transport în comun pe axa Moților – Mănăștur. Aceste propuneri înaintate de specialiști, pe care încă nu le-am discutat în comisia de circulație, spun să continuăm linia dedicată de transport în comun până la strada Coșbuc. Adică benzile de la bordură de la Primărie spre Mănăștur să fie dedicate transportului în comun pe strada Moților, una dinspre Mănăștur și cealaltă spre Mănăștur. Aici sunt două variante, în ambele variante să fie benzi dedicate, benzile de la bordură. Într-o variantă să se instituie sens unic dinspre oraș înspre Mănăștur pe Moților, pentru restul celor două benzi care mai rămân în afara transportului în comun, iar pe Pavlov să se facă sens unic dinspre Mănăștur înspre Centru, iar pe strada Clinicilor să fie ca și acum sens unic spre centru și să se pună semafoare la trecerile de pietoni pentru a nu se fragmenta atât de mult traficul așa cum se fragmentează acum prin trecerea pietonilor (…) E propunerea specialiștilor, nu mi-am însușit-o. De exemplu, conform acestei propuneri, în mod general este sens unic pe Moților spre Mănăștur, dar dimineața între 7.00 și 10.00 să luăm o bandă de la sensul Moților – Mănăștur și să o dedicăm traficului dinspre Mănăștur spre centru. Eu am mai propus o variantă, după mintea mea, să se analizeze ce ar însemna să introducem benzile dedicate pentru transport în comun dimineața (între 7.00 și 10.00) și după-amiaza, când e interval maxim, fără să fie modificate alte sensuri unice în oraș. În acel interval să ai benzile dedicate pentru transport de la bordură, iar celelelte benzi să rămână ca și acum. Soluția de protejare a benzilor dedicate ar fi montarea de stâlpișori retractabili la intrarea pe banda dedicată, care să coboare numai când trece autobuzul, când nu este autobuz să stea ridicați în intervalul orar când e bandă dedicată, ca să nu intre restul mașinilor. Vom intra în Comisia de Circulație să analizeze aceste variante, după care intrăm cu dezbatri publice. Aceste variante sunt pe hârtie, sunt variante de lucru, pot fi îmbunătățite, completate. Eu nu aș vrea să mă opresc până la Coșbuc, eu aș vrea să merg până sus pe Calea Mănăștur chiar la intersecția cu Câmpului. Eu nu vreau o variantă cu zăhărelul și cu suprafețe mici, trebuie să ne ducem pe suprafețe cât mai extinse. De pe Izlalului aș vrea să am bandă dedicată”.
Din spatele unui microfon prietenos, unde e lăsat să mitralieze cuvinte în eter fără să i se pună întrebări care l-ar face să și gândească, Emil Boc poate să zică orice – oricum asta face de mai bine de 14 ani. Dar cum ar fi Maestre, Excelența Ta, dacă ai avea și bărbăția necesară să vii să discuți argumentat și pe cifre aceste proiecte și la NCN? Te țin curelele?
Nu prea cred.