Muzeele din Cluj-Napoca sunt căutate atât de străini cât și de către clujeni, însă opțiunile sunt puține. Unele instituții sunt închise de ani de zile, iar altele, precum Muzeul Farmaciei, se luptă să supraviețuiască. Autoritățile clujene par să nu fie interesate de această parte a vieții culturale a orașului și preferă să investească bani doar în evenimente care generează profit.
Intrebati cand au fost ultima data la un muzeu, multi dintre clujenii intervievati nu si-au amintit cu exactitate.
„Nu mai tin minte. Nu am timp de mers la muzee”, a fost raspunsul sec al unui trecator.
„Am fost in vara. In toamna, de fapt, la Noaptea Alba a Muzeelor”, precizeaza o studenta.
„Marturisesc cu rusine ca nu am fost la Muzeul Farmaciei, desi sunt clujeanca. Merg frecvent la Muzeul de Arta, insa programul de la celalalt nu e compatibil cu al meu”, ne spune o doamna.
Muzeul de Speologie, unic în țară, și-a închis porțile în urmă cu șapte ani. Imobilul este deținut de Primăria Cluj-Napoca și un proprietar privat care a înterzis accesul în clădire. Primăria a atacat în instanță hotărârea coproprietarului, însă până acum nu a fost luată nicio decizie.
Muzeul Zoologic, al doilea ca importanță științifică din țară se află în renovare de aproape doi ani, iar reprezentanții nu știu când va fi redeschis.
Muzeul Pompierilor a fost închis în urmă cu mai mulți ani și recent a fost lansat un concurs de idei pentru punerea în valoare a imobilului de pe strada Tipografiei și urmează să fie transformat într-o scenă pentru performanțe artistice. Reprezentanții care încă funcționează se luptă să atragă vizitatori, iar eforturile lor nu sunt în zadar.
Spre exemplu, Muzeul Național de Istorie din Cluj-Napoca are anual mii de vizitatori.
În lunile de iarnă, vizitatorii sunt mai puțini, însă dar cu toate astea, câteva sute de persoane tot se plimbă printre exponate. Pe lângă colecțiile permanente, muzeele organizează evenimente sau expoziții temporare pentru a stârni curiozitatea potențialilor vizitatori, iar ”Noaptea Muzeelor” sau ”Școala Altfel” reușesc să în fiecare an un public cât mai mare.