Din oras

640 de treceri de pietoni din Cluj-Napoca vor fi iluminate. Cetățenii au propus acest lucru în urmă cu mai bine de trei ani

În 2015, fostul consilier local Ioan Bîldea îi propunea primarului Emil Boc iluminarea trecerilor de pietoni pentru reducerea accidentelor. Propunerea sa a fost preluată de la cetățenii care au venit cu această idee. Deși atunci primarul Emil Boc nu a luat în considerare proiectul, acum Primăria Cluj-Napoca a decis că nu ar strica totuși ca trecerile de pietoni să fie iluminate.

Primăria Cluj-Napoca va achiziționa și monta un sistem de iluminare cu LED a trecerilor de pietoni nesemaforizate din oraș pentru reducerea accidentelor și a riscului de accidente. În total, 640 de treceri de pietoni vor fi iluminate.

“Statisticile arată că zonele cu treceri de pietoni prezintă un risc crescut de accidente rutiere atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. Adesea, conducătorul auto nu cunoaşte traseul pentru a identifica cu uşurinţă zona în care intră în contact cu pietonii. Locul în care pietonii traversează strada trebuie să fie foarte vizibil pentru şofer atât pe timpul zilei, cât şi pe timpul nopţii. Realizarea unui iluminat adecvat pe timpul nopţii îmbunătăţeşte în mod cert vizibilitatea şi siguranţa participanţilor la trafic. Reducerea numărului de accidente se datorează în principal apariţiei iluminatului deoarece rata lor de producere pe timpul zilei a rămas neschimbată”, se arată în caietul de sarcini.

Sistemul de iluminat LED va avea senzori care vor detecta mișcarea pietonilor. Atunci când trecerea de pietoni nu este folosită, nivelul iluminatului va fi scăzut și va fi la putere maximă atunci când pietonii vor folosi trecerea.

“Pentru iluminatul trecerilor de pietoni se doreşte efectuarea calculelor luminotehnice cu programe specializate pentru a garanta asigurarea parametrilor luminotehnici care să aibă valori egale cu cele reglementate în standardele aflate în vigoare. Se va calcula şi indica numărul de stâlpi necesari, numărul de senzori, numărul de corpuri de iluminat necesare, tipul acestora, puterea necesară, temperatura de culoare, amplasarea şi modul de funcţionare. Se doreşte ca atunci când trecerea de pietoni nu este folosită, nivelul iluminatului să fie scăzut la valorile minime reglementate în scopul îmbunătăţirii eficienţei energetice a sistemului de iluminat public. De îndată ce se detectează un pieton, toate LED-urile revin la funcţionarea cu parametrii maximi”, scrie în caietul de sarcini.  

Potrivit documentului, soluţia propusă se bazează pe aparate de iluminat moderne de înaltă performanţă din punct de vedere energetic utilizând tehnologie LED, cu o durată de viaţă mai lungă, de circa 100.000 de ore de funcţionare, reducându-se astfel numărul de înlocuiri ale lămpilor şi costurilor aferente. Se vor monta senzori de ceaţă, ploaie, şi se va studia posibilitatea utilizării de energii regenerabile pentru alimentarea corpurilor de iluminat.

Această idee nu este una nouă. În urmă cu doi ani, consilierul local Ioan Bîldea propunea conducerii Primăriei suprailuminarea trecerilor de pietoni, după ce el, la rândul lui, a primit de la cetățeni această soluție. Bîldea îi scria lui Emil Boc, într-o solicitare să urgenteze acest proiect mai ales că din 2013 cetățenii au propus iluminarea trecerilor de pietoni.

“Soluția tehnică nu este nouă și a fost avansată municipalității în scris de către un clujean, încă de acum aproape un an și jumătate. Răspunsul Primăriei a fost: « Vom cuprinde în programele noastre de viitor propunerea înaintată și vom avea în vedere organizarea unei licitații privind achiziționarea echipamentelor specifice implementării tehnologiei prezentate, coroborat cu politicile existente la acest moment în domeniul sistematizării circulației auto și pietonale la nivelul municipiului Cluj-Napoca ». Întrucât este o idee bună cred că este cazul să o punem cât mai repede în practică fără alte tergiversări”, se arată în solicitarea lui Ioan Bîldea, din 2015.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *