Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a recepţionat în 2017 doar 15,4 kilometri noi de autostradă, lungimea totală a şoselelor de mare viteză date în circulație ajungând, după tocarea a 27 de bugete naționale, la 748 km.
În luna martie 2017, CNAIR SA a recepţionat primii 15,4 km de autostradă din 2017, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva – pe trei dintre secţiuni (A, B, C) şi la Nodul Margina. Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostradă şi a făcut ca numărul de kilometri de şosea de mare viteză pe care se circulă acum în România să ajungă la 748, a comunicat recent CNAIR. În luna noiembrie a anului 2017 au mai fost recepţionaţi încă 8,7 km de autostradă, pe sectorul Gilău-Nădăşelu.
“Acest sector va fi însă deschis circulaţiei doar anul viitor, după finalizarea lucrărilor începute tot în 2017 la podul care va traversa Someşul Mic, în continuarea A3, spre Câmpia Turzii. Lucrările la acest pod stagnau încă de la rezilierea contractului cu compania americană Bechtel, pe Autostrada Transilvania. Se estimează astfel că acest obiectiv va fi deschis circulaţiei în luna august a anului 2018”, a menţionat CNAIR.
Dintre toate proiectele de autostrăzi aflate în construcţie în acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrăzii Sebeş-Turda, care la ora actuală este aproape finalizat.
“Pornite de la un stadiu de 65%, la începutul anului, lucrările au evoluat anul acesta cu 35%. Circulaţia pe acest lot ar fi putut fi deja deschisă dacă antreprenorul ar fi executat toate lucrările aşa cum prevedea proiectul. Însă CNAIR SA a fost nevoită să amâne pentru luna ianuarie 2018 recepţia la finalizarea lucrărilor pe acest lot, după ce comisia de pre-recepţie a constatat la faţa locului că există o serie de lucrări nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic. Din păcate, aceste probleme au făcut practic imposibilă recepţia finală a lotului de 12,45 km, potrivit actualei legislaţii în domeniu”, a mai arătat CNAIR.
O evoluţie semnificativă (32%) s-a înregistrat anul atrecut şi pe lotul 2 al autostrăzii Sebeş-Turda, unde stadiul lucrărilor a ajuns la 48%, faţă de 16%, în ianuarie 2017. CNAIR preconizează că şi acest lot va putea fi deschis circulaţiei anul acesta.
„Lucrările la lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva au evoluat cu 25% în 2017, pornind de la 48% în luna ianuarie şi ajungând la un progres fizic de 73% la ora actuală. Acest lot putea fi mult mai avansat, dacă în anii anteriori ar fi fost soluţionată problema peşterii cu lilieci de la Şoimuş, care a ţinut practic în loc antreprenorul o lungă perioadă de timp”, a mai menţionat CNAIR.
În ceea ce priveşte autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj-Oradea, lucrările pe sectorul Ogra-Iernut au evoluat de la 0% la începutul anului 2017, până la 36% în decembrie. Contractul a fost semnat în anul 2016. Lungimea însumată a acestor trei sectoare ale autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, depăşeşte 37 de kilometri. Tot pe autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, lucrările pe sectorul Ungheni-Ogra, cu o lungime de aproape 10 km, au progresat anul trecut de la 17% la 60%, înregistrându-se de la începutul anului 2017 o evoluţie de 43 de procente. Contractul pentru acest proiect a fost semnat în ianuarie 2016, iar până în ianuarie 2017 progresase cu doar 17 procente.