Analiza

ABIA DIN LUNA AUGUST studiile pentru Centura Metropolitană intră spre aprobare în Consiliile Locale din Cluj-Napoca și comunele partenere. Conform dicton administrativ: ”GRĂBEȘTE-TE ÎNCET, LAUDĂ-TE-N GURA MARE”

Studiile pentru Centura Metropolitană a Clujului urmează să fie aprobate, începând din luna august, de Consiliile Locale din Cluj-Napoca și celelalte comune partenere în proiect, Florești, Apahida și Baciu, a anunțat primarul Emil Boc, într-o intervenție pe Facebook din biroul său. Boc a mai spus că cel mai probabil ultimul aviz pentru documentație urmează să fie obținut până la finalul acestei luni. Pentru finanțare proiectului de 1,2 miliarde euro, administrația locală clujeană mizează pe bani europeni, din Progrmaul Operațional de Transport unde Centura Metropolitană este pe o listă scurtă de proiecte.

“Am obținut 55 din cele 56 de avize necesare. Ne mai trebuie un singur aviz, apoi vom aproba proiectul în consiliile locale din Cluj-Napoca, Florești și Apahida și Baciu. În curând, va pleca spre furcile caudine ale guvernului, astfel ca pe exercițiul financiar 2021-2027 să primească finanțarea din Programul operațional de transport”, a anunțat primarul Emil Boc în 25 iulie, într-o intervenție ținută pe Facebook din biroul său de la Primăria Cluj-Napoca.

Nouă ne place cum Emil Boc nu se mai satură să se-mbete în propriile declarații. Cum ne amenință cu ”metroploitana” asta care, imediat mai are un pic și e gata, măcar avizată. Că avizele au prostul obicei de-a deceda prin expirare, asta este altă poveste.

Ia să facem noi un recurs la memorie, că politicienii Clujului sunt campioni la Centura Metropolitană lipsă. Sau care e pe cale să se facă, dar a venit un rău și un famen și a scos-o cu ranga din PNRR. Și câte și mai câte alte minciuni – că abia când crezi că s-au epuizat toate minciunile din lumea asta, tot mai apare câte un politician român cu o mică minciună pe umăr să ne explice că nimic nu se termină, totul se reinterpretează.

În loc să-și vadă de cele promise prin campaniile electorale, politicienii clujeni devin campioni la aruncat pisica moartă în curtea vecinului de partid. La fel este și cu Centura metropolitană, o investiție pe care însuși Nicolae Ceaușescu o anunța acum vreo 50 de ani și care, de atunci, periodic, revine în promisiunile politicienilor ca un panaceu universal împotriva traficului de mizerie din municipiul Cluj-Napoca. Lipsa Centurii este de vină pentru trafic, nu lipsa lor de viziune și modul în care și-au servit clientala cu autorizații de construcții în cele mai aiuristice locuri, fără să ceară vreun studiu de trafic.

La Cluj-Napoca s-a construit sălbatic, mult, prost și fără viziune. Rezultatul este blocajul rutier de care ne lovim zilnic. Vinovatul principal este cel care a administrat urbea în ultimii 18 ani. Degeaba se spală pe mâini.

În ceea ce privește această Centură Metropolitană, aduceți-vă aminte (împrospătați-vă memoria!) cum Emil Boc a pus carul înaintea boilor pe care i-a pus să semneze un Protocol nițel ilegal cu privire la realizarea acesteia. Pe scurt, fără aviz de la Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Emil Boc a semnat, în 2016 (deh, an electoral), un Protocol ilegal pe baza căruia s-a apucat să liciteze studii de prefezabilitate în valoare de 4 milioane de euro, numai bune de ascuns apoi într-un sertar (ca atâtea alele).

Prin 2018, simțind că este rost de nițel scandal politic, deputatul PSD Marius Sorin Bota, a solicitat conducerii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) lămuriri cu privire la “stadiul proiectului de investiții – Centura de Est a Clujului – și racordul acesteia la Autostrada Transilvania A3, precum și pentru proiectul – Centura de Nord a Clujului – a cărui studiu de fezabilitate a fost predat spre realizare municipalității locale încă din 2017”.

An la începutul căruia Emil Boc trimitea epistole către cei 14 parlamentari clujeni pe care-i chema să susțină acest proiect în valoare estimată de 126 de milioane de euro. “Este important ca în acest an să înceapă şi să se finalizeze studiile de fezabilitate pentru centura metropolitană” – susținea Emil Boc în 2017. Deci acum 5 ani. După 5 ani a reușit să obțină 55 dintre cele 56 de avize necesare, nu? (Măi, dar omul acesta a fost premier al României, după ce a avut mai bine de un mandat de 4 ani ca primar! De ce nu s-a hărnicit să ușureze munca primarilor și să mai reducă din birocrație? Că era prea preocupat să plimbe ursuleți de pluș prin București?)

În fine, în primăvara anului 2018, Emil Boc s-a sumețit și a ieșit la război, atacând activitatea partidului la guvernare. Și-a amintit că este în Opoziție și a strigat: ”Faptul că Guvernul Grindeanu nu dă bani pentru centura metropolitană este o „sfidare fără precedent”; ”Proiecte mari din județul Cluj sunt omise din bugetul național. Alocările pentru transport în Regiunea Nord-Vest arată ridicol” șamd

“După doi ani de aşteptare, fără sprijinul parlamentarilor PSD, care au dormit, am reuşit să deblocăm proiectul şi să îl luăm în sarcina primăriei. Anul acesta nu trebuie alocări pentru centură, că plăteşte primăria pentru studiul de fezabilitate. După 2020, când va fi gata documentaţia, atunci este important să se prindă banii pentru execuţia lucrărilor, sume care există de la Uniunea Europeană. Toată ziua sunt cu scrisori deschise, dar fără rezultat”, declara, războinic, Boc, din spatele unui microfon prietenos.

După care ne anunța, războinic, că se va duce la Palatul Victoria și-l va convinge pe premierul Tudose (da, a existat și acest premier) să dea banii pentru a realiza Centura Metropolitană. Cea a cărei sarcină de execuție și-a asumat-o el și cu Alin Tișe ca autorități publice locale prin semnarea unui protocol cu Ministerul Sănătății. Protocol care privește investiția în Spitalul Regional de Urgență. Acela promis prin 2007 și încă nerealizat.

În 2020, centura era încă blocată în studii și dezbateri „finale”. În luna decembrie urma să fie aprobat Planul Urbanistic Zonal – acela în lipsa căruia s-a semnat ilegal un acord de asociere între Primăria Cluj-Napoca și primăriile Gilău, Florești, Apahida și, trei ani mai târziu) Primăria Baciu.

Apoi, în aprilie 2021, Emil Boc anunța, triumfalist: ”Licitația pentru Centura Metropolitană va avea loc anul viitor”.

Aflam din gura primarului, proptită în fața unui microfon prietenos, că ”Anul acesta este programată obținerea tuturor avizelor pentru Centura Metropolitană, iar anul viitor urmează licitația pentru lucrări. Cu puțin noroc, șantierul se va deschide peste doi ani.”

Și mai aflam (ANUL TRECUT!) că ”Primăria Cluj-Napoca a pregătit toată documentația, deși aceasta ar fi fost sarcina Guvernului.”

„Lucrurile merg înainte conform graficului pentru obținerea acordului de mediu și în toamnă să se obțină toate aprobările la nivel guvernamental, aprobarea studiului de fezabilitate, indicatori tehnici. Anul viitor va urma licitația pentru lucrări, iar anul acesta obținerea tuturor avizelor”, a precizat primarul Emil Boc. După care s-a spălat pe mâini, ca săptămâna trecută când ne anunța că a mai avansat cu un aviz la Centura metropolitană (aia pentru care de un an avea toată documentația): ”Lucrările vor fi realizate cu fonduri europene, acesta fiind proiectul Guvernului, nu al Primăriei.”

Prin urmare, vorba lui Emil Boc: ”Acest proiect pe care l-am început încă din 2016, prin convingerea Comisiei Europene că acest proiect este necesar României”, este în ”etapa finală de pregătire”..

Cel puțin așa ne mărturisea Emil Boc, din fața altui microfon prietenos, în luna mai a acestui an. Tot atunci aflam că (citez): „Nu s-a deschis încă linia de finanțare, urmează luna Iunie ca acest lucru să se întâmple, astfel încât, repet, acest proiect major al Clujului, centura metropolitană, să permită Clujului să treacă și din această perspectivă la nivelul următor”.

Păi, măi, Măiestrică, scandalul cu Drulă despre ce anume fu vorba să fie? Nu cumva despre faptul că în 2020 era trecută linia de finanțare în PNRR, dar a scos-o famenul cu ”ranga” de acolo? Când colo tu ne ziceai în mai că în iunie se încep discuțiile despre finanțare, ca apoi să te cerți degeaba cu omul în iulie? Mințim și noi mai cu talent?

În fine, prin urmare, Cluj-Napoca ”OSĂ” (va avea) centura metropolitană mult așteptată, undeva în viitor. Până atunci, clujenii sunt îndemnați să dea dovadă de reziliență în traficul din municipiul Cluj-Napoca, orașul mobilității smart.