In vizor

Ca sa aplaneze scandalul placutei de marmura, conducerea Garii din Cluj a ascuns placa sub pres

Placuta de marmura de pe cladirea Garii Cluj-Napoca, cea care a provocat un adevarat scandal in orasul de pe Somes la finalul anului trecut, a disparut de pe constructie. Surse din cadrul CFR spun ca amploarea scandalului i-a facut pe cei din conducerea statiei sa dea jos placa.

Scandalul placutei de marmura din Gara Cluj-Napoca, cu ungurii si nemtii care au fost uitati de pe placa de la intrarea in gara Cluj, a inceput in toamna anului trecut. Atunci, societatea civila, dar si conducerea Primariei Cluj-Napoca, cereau explicatii pentru faptul ca, din enumerarea sefilor care au condus Gara de-a lungul anilor, lipsea o mare majoritate a lor, dintr-o perioada ce se intinde pe 75 de ani.

CFR nu s-a obosit sa afle si numele maghiarilor si nemtilor care au condus gara din Cluj si sa mentioneze si numele celor care au fost sefi de statie aici pana în 1945. De la Rafa Vasile-Nicu sef din 2004, CFR a ajuns doar pana la Vlasa Ovidiu, seful garii din Cluj între 1945 si 1956. De aici, „filmul s-a rupt” – nu se stie cine au fost sefii de statie clujeni ai CFR între 1870 si 1945.

“Pe placa de marmura de la intrarea in gara, toti acesti ani plutesc in nebulos. Nu stim, nu cunoastem. Gara asta o fi functionat fara sefi. Toti faceau in ea ce ii taia capul. Pentru mai bine din jumatate din existent ei, Gara Cluj a fost sat fara caini, daca e sa credem placa mincinoasa. Dintr-o lovitura, au fost eliminati toti cei care au condus caile ferate locale de la infiintare si pana in 1918, apoi intre 1940 si 1944. Ei erau unguri si germani”, a subliniat Horatiu Demian anul trecut.

Surse din statia Cluj-Napoca, oameni care au ajutat la amplasarea placutei de marmura, spuneau atunci ca nu aveau de unde sa obtina mai multe informatii despre fostii sefi de gara ai Clujului:

“In arhivele noastre nu exista, iar la MAV am facut o solicitare, dar nu au venit numele celor care au fost inainte. Si pe cel din ’45 l-am gasit foarte greu – de la inspectorul de personal care mai e in viata si care are 90 de ani. De acolo inapoi nu am mai putut sa facem sapaturi, pur si simplu ne-am blocat, nu am mai gasit in arhive”.

Placuta atat de contestata a fost amplasata la intrarea in gara Cluj-Napoca la sfarsitul lunii mai. De atunci, pana si viceprimarul Clujului, Anna Horvath a cerut socoteala pentru lipsa numelor sefilor de starie maghiari si nemti de pe bucata de marmura. Iar astazi placuta e disparuta cu totul.

“Am dat-o jos pentru ca a fost prea de amploare scandalul si am hotarat ca e mai bine asa. Placa se afla acum in biroul sefului se statie. Ni s-au cerut si de la Primarie explicatii  si asta a fost masura pe care am considerat ca e mai bine sa o luam”, spun angajatii CFR.

Puratorul de cuvant al CFR, Oana Branzan, spune ca placa va fi completata cu numele sefilor de statie care lipsesc si va fi din nou ampasata pe caladirea Garii din Cluj.

„Intrucat intre cele doua razboaie mondiale arhiva Regionalei CF Cluj si a Statiei CF Cluj a fost distrusa, autoritatile romane au fost in imposibilitatea de a mai identifica numelor persoanelor care au detinut functia de sef de gara in perioada mentionata. In acest context, conducerera Regionalei CF Cluj a transmit Administratiei MAV (Caile Ferate Ungare) o adresa oficiala pentru autentificarea, in arhivele proprii, a numelor sefilor de statie care au condus activitatea garii de la infiintare si pana in anul 1945, urmand ca placheta comemorativa sa fie completata cu identitatile oficiale transmise de reprezentantii MAV. Functie de rezultatul demersului, Regionala CF Cluj va reamplasa pe peretele garii aceasta placheta comemorativa, prin respectarea prevederilor legale”, spune Oana Branzan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *